Proč nefunguje dieta?

tape-403593_1280

Autoři knih zabývajících se nejmodernějšími dietami nás už ve svém úvodníku ubezpečují, že zrovna jejich dieta bude ta nejúčinnější, že zhubnutí pneumatiky kolem břicha z nás udělá sexuální božstvo a vůbec, že se celý náš dosavadní život obrátí vzhůru nohama, jejich slovy „k lepšímu“.

Pojďme se tedy společně podívat na 5 hlavních důvodů, které mají na svědomí fakt, že ani ta nejlepší dieta na světě, jak to bylo popisováno v knize, vůbec nefunguje.

 

Počítání kalorií

Pravdou je, že naprostá většina z nás jí zkrátka víc, než by měla. Jíme vysokokalorická jídla, naše porce jsou příliš velké a žaludek plníme až moc často. Konzumací správného množství kalorií je nejjednodušší způsob, jak úspěšně zhubnout a zbavit se tělesného tuku. Kalorie jsou dokonce nejdůležitějším aspektem v celé dietní strategii.

Právě pro snížení množství tělesného tuku je důležitý tzv. kalorický deficit, což v praxi znamená, že musíme spálit více kalorií, než kolik jsme jich přijali prostřednictvím stravy. To znamená, že musíme jíst méně kalorická jídla nebo poctivě cvičit. Jíst méně kalorická jídla neznamená úplně vyloučit sacharidy, tuky, maso, mléko apod. Takhle jednoduché to bohužel není.

Samozřejmě žádný div, že většina z nás nemá ani tušení, kolik kalorií denně spořádá, protože si myslí, že to není důležité. Pokud ale nebudeme znát náš denní příjem kalorií, nebudeme schopni odhadnout, co pro jejich ztrátu musíme udělat (platí to samozřejmě i v opačném případě, kdy se snažíme nějaké to kilo přijmout, tady je nutné naopak přijmout více kalorií, než kolik jich za daný den spálíme).

V dnešní době najdete velké množství webových stránek a aplikací s širokou databází potravin, kde si můžete vytvořit vlastní „kalorický deníček“. Tento deník Vám pak bude po poctivém zapsání snědených jídel a provedených aktivit sám počítat příjem bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny a také počítat kalorie.

 

Hanobení některých živin

Myšlenky některých diet, že je třeba eliminovat konkrétní potravinu, popř. určitou skupinu potravin, obsahujících „nežádoucí“ živinu, jsou zkrátka zcestné.

Důvody, kdy je třeba vyřadit některý druh potravin se týkají spíš jednotlivců a zdravotní stránky. Např. u celiakie je třeba vyhnout se lepku a u alergie na laktózu je třeba vyřadit (některé) mléčné produkty.

Určitě není vhodné, pokud netrpíme žádnou z potravinových alergií, některé živiny (potraviny) vyřazovat.

 

Nedostatek spánku

Spánek je velice důležitý obecně z hlediska zdraví, ale také při snižování tělesného tuku.

Nedostatek spánku způsobuje metabolický syndrom (vede k rozvoji cukrovky a předčasným komplikacím oběhového systému, jako ateroskleróza, infarkt, mozková mrtvice apod.).

Studie také ukázaly, že nedostatek spánku se v podstatě rovná nedostatečnému odbourávání tělesného tuku. Naopak, při nedostatku spánku ubývá hmota svalová, a to není asi to, co od diety očekáváme.

 

Dieta, která pomohla kamarádce

Dieta, která zafungovala na blízké okolí může být naprosto nevhodná pro náš tělesná rámec. Pokud někdo jí jen samé sushi, ředkvičky, brokolici apod., zní to sice na první pohled velice zdravě, ale rozhodně to není vyvážená strava.

Klíčem je najít vhodnou dietu, která bude zahrnovat všechny důležité živiny a zároveň zohledňovat naše aktivity. Diety typu „celý týden jen rýže“ našemu zdraví spíš jen ublíží a jsou to nesmysly.

 

Cvičení

Rčení „Méně polevy, více dortu“ se vůbec netýká návštěvy cukrárny, ale faktu, že při pravidelném pohybu a cvičení se tvoří svalstvo a tím pádem ubývá míst, kam se v našem těle mohou ukládat tuky.

 

Zdroj(e) informací a obrázků: Burn The Fat Blog, Anthony Colpo, Prevention, Nova, Jason Lowndes

Sdílet článek