Filmová recenze: TŘI MUŠKETÝŘI

Je mi jasné, že se nejspíš chytáte za hlavu, proč recenze na jedno z nejzpracovávanějších témat a knih. Jednoduše – protože letos je to hlavní letní tahák v našem televizním programu, ačkoli seriál vyšel již v roce 2014. Ale internetem se na ně zrovna moc chvály nenese a celkově je přespříliš shazovaný seriál, takže to trochu napravíme.

The-Musketeers-Sleight-of-Hand-03
D’Artagnan, královna Anna (Alexandra Dowling) a padouch

Ačkoli platí, že s každou další verzí Třech mušketýrů zákonitě klesá i jejich kvalita, nehodlám rozebírat jednotlivé filmové verze (za prvé bychom tu byli do Vánoc a za druhé jsem stejě všechny neviděla. Nicméně jen tak na okraj dvoudílná, celkem tříhodinová, verze z roku 1961 s podtituly Královniny přívěsky a Pomsta Mylady de Winter, se řadí k jedné z nejlepší knižní adaptaci na stříbrném plátně. Ovšem i tam najdeme spoustu nesrovnalostí.

Jak šel s mušketýři čas…

Tři mušketýři 1961 Pomsta Mylady de Winter
Tři mušketýři 1961 Pomsta Milady de Winter
kultura.idnes.cz
Tři mušketýři 1993

uktv-the-musketeers-s01-e01-9
Tři mušketýři 2014

Zpět k našemu poslednímu zpracování, která nám televize servírovala. Seriál The Musketeers z továrny BBC z roku 2014, který se ještě ke všemu celý natáčí na našem území. Tihle mušketýři mají s románem Alexadra Dumase shodná pouze jména, názvy jednotlivých míst a pak možná nějaké ty základní vztahy, ovšem jen aby se neřeklo. Na zbytek románu můžeme zapomenout.

Něco málo o obsahu…

Vše začíná příjezdem mladého d’Artagnana (Luke PasqualinoSnowpiercer, seriál Borgia, obojí natáčené též v ČR, anebo sitcom Miranda nebo seriál Skins) do Paříže. Cestuje se svým otcem, který bohužel přijde při přepadení hostince o život. Vrah se představí jako Athos, člen mušketýrů, a mladého Gaskoňce nenapadne nic jiného, než se jet pomstít za svého drahého zesnulého otce. Cestou do Paříže a kasáren se potkává s Mylady de Winter (Maimie McCoy, při útěku před gardisty a falešným obviněným z jiné vraždy zas naráží na Constance (Tamla Kari – The Inbetweeners 2, Kuků nebo Přizdisr*či). Každý z mušketýrů se objeví na scéně s něčím typickým pro svou postavu. Athos (Tom Burke – Vášeň mezi řádky, Jen Bůh odpouští) je kliďas, který přihlíží Porthosově (Howard Charleskterý má na kontě jen Tři mušketýry) hraní karet a oblíbené rvačce kdesi v hospodě, zatímco Aramis (Santiago Cabreravětší roli si střihnul akorát v seriálu Hrdinové, filmu Che Guevara, Láska a jiné pohromy) utíká od milenky.

Athos (Tom Burke) s hraběnkou (Anabelle Wallis)

Děj Třech mušketýrů se oproti jiným seriálům z historické doby překvapivě nedrží nějaké kontinuální linky, která by se táhla od první do posledního dílu (jako třeba u Tudorovců), protože nám to nevypráví kus ucelené historie, fakta, ani to není dějepis zábavnou formou, pouze náhled do dané doby. Takže platí, co díl, to konkrétní případ. Ano, píšu správně případ, jelikož naše parta “Jeden za všechny a všichni za jednoho“ (s adaptací každý sám za sebe) totiž nepřipomíná královské vojáky, ale spíše vyšetřovatele a Profesionálové v jakési light historické verzi o 400 let dříve.

awfa
D’Artagnan (Luke Pasqualino) v prvním díle druhé série

Postavy:

Hlavním padouchem zůstává samozřejmě kardinál Richelieu v podání Petera Capaldiho, který je zřejmě i takovým tahounem a lákadlem první série, protože ho spousta fanoušků zná jako jednoho doktora z Doctora Who. S kardinálem spolupracuje prohnaná Mylady a kříží mušketýrům cestu po celou dobu. Ve druhé řadě pak řady záporáků doplní Rochefort. Ale abych nenudila výčtem postav, trochu se do nich obujeme. Začneme třeba tím, že ¾ mušketýrů, čtěte Francouzů nebo i Pařížanů, hrají exoticky vyhlížející míšenci, nicméně v Porthosově případě je tmavší pleť objasněna jeho minulostí, na kterou v seriálu přijde řeč hned několikrát. Dále třeba D’artagnan. Sice je koňák z nějaké horní dolní „Lhoty“ v Gaskoňsku, ale zná v roce 1630 pojem „exaktní věda“, dokonce ho umí i správně použít, což spousta lidí neumí ani v současnosti, kdy je slovo naprosto běžné. Nicméně slovník není jen problémem d’Artagnana. Prstem si můžeme ukázat třeba na kardinála a jeho „lukrativní zakázku“, Constance s její „metaforou“.

Mylady (Maimie McCoy) a král Ludvík XIII (Ryan Gage)

Co se týká paní Bonasiex, působí na první pohled v prvních dílech jako tuctová buchta, takže se ptáte, co na ni ten d’Artagnan vidí. Ale na její obranu, postupem času se z té buchty vylíže do drzé upřímné ženské, co se s ničím nepáře, což je příjemně osvěžující. Bohužel totéž se nedá tvrdit o královně Anně (Alexandra Dowling). Šedá myš, která se postupem času stává ještě šedší, ačkoli se do ní z naprosto nepochopitelných důvodů Aramis úplně zfamfrní, takže jeho temperamentní, vtipná postava lovící kdejakou mladou holku spadne do fáze nešťastného šafářova dvorečku s náběhem na depresi, který marně touží po královně (mimo svou funkci mušketýra funguje dobře jako doktor, kuchař, švadlena a kněz). Anna se nám mezitím tváří jako oddaná manželka, hodná a laskavá královna, kterou otřese královo chování i nevěra, ačkoli sama není nijak svatá. Král Ludvík XIII. (Ryan Gage) na diváka působí jako komická karikatura panovníka. Spíše než monarcha je rozmazlený šašek, který věkem ustrnul někdy v pěti letech a skáče jak čertík z krabičky, když lidi neskáčou tak, jak on píská, ale nejspíš v tom je právě ten vtip zobrazení krále.

The-Musketeers-ep9-05
Aramis (Santiago Cabrera) kdesi v Adršpachu – devátý díl první série

Přesto všechno jsou královští mušketýři sympatičtí. Seriál není kdovíjaké veledílo hodné nebeské chvály, v žádném případě, spíše letní vycpávka okurkové sezóny. Nicméně platí pravidlo, že čím déle se na to díváte, tím více vás Tři mušketýři začnou bavit a dokonce mají i své plusy. Některé herce, kteří přitáhnou především ženy, zpracování titulků, hudba (místy připomínající Posledního mohykána) nahraná českým filharmonickým orchestrem. I přes veškerou snahu je však vidět, jak moc je seriál český, což je způsobeno našemi reáliemi – nebudeme vyjmenovávat, kde všude se natáčelo, protože těch míst je nepřeberné množství, ale některé objekty jsou tak snadno rozpoznatelné, že je těžké se tvářit a předstírat, že je to Paříž a ne klášter v Chotěšově, či francouzská šatlava versus typický Terezín. BBC jednoduše využívá náš historický fond jak je jen možné. Kromě již dvou zmíněných jsou to například zámek Ploskovice, zahrady v Kroměříži, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Kladrubech, vodní hrad Švihov (zde úřaduje Richelieu), zámek Libochovice, Kačina, hrad Zvíkov, zřícenina Zvířetice, Strahovský klášter (zde je využívaná především knihovna), Dobříš, z přírodních scenérií nelze nepoznat natolik typické Adršpachy a Prachovské skály a mnoho dalších. Takový malý důkaz, že se filmařům u nás v Čechách líbí, a pro nás diváky a Čechy jeden z mála dalších momentů, kdy můžeme být na náš malý státeček náležitě hrdí, protože v tomto konkrétním případě se máme skutečně čím chlubit.

Milady De Winter (Maimie McCoy) v hlavním sále na Švihově

Hodnocení:

Tak jako tak, nelze seriál odsoudit do věčných lovišť, aniž byste jim nedali šanci. Ve své podstatě rozhodně není špatný, dívá se na jejich život jinak, než předchozí adaptace. BBC ze sympatické čtyřky nedělá ty dokonale vyžehlené gentlemany s obřími péry za kloboukem, ale drsné, špinavé týpky, kteří pro ránu nejdou daleko a nevadí jim vyválet se v nějakém tom bahínku. Mnohem víc je polidšťují, nenudí nekonečnými šermířskými souboji, jsou akčnější a ve své době nebývale vtipní.

Jak již bylo řečeno – každý sám za sebe, protože 100 lidí, 100 chutí :). Své fanoušky si zajisté najde už jen proto, že na seriálu spolupracují stovky Čechů v rolích komparzistů.

Hodnocení redaktorky: 75 %

Zdroje informací a obrázků: csfd.cz, imdb.com, youtube.com, Musketeers.wikia.com, http://insidemediatrack.com, entertainmentoutlook.com, digitspy.com, mirror.co.uk, fanpop.com, theartdesk.com, kultura.idnes.cz, kbxmedia.cz