Kustovnice čínská neboli goji

1

Kustovnice čínská neboli goji (vyslovuje se godži, latinsky lycium chinese) je v tradiční čínské medicíně považována doslova za klenot. V Číně patří mezi častý doplněk stravy mladých i starších osob, protože její dlouhodobé a časté užívání nemá žádné vedlejší účinky a podle některých je v ní ukrytý recept na dlouhověkost.

Kustovnice čínská je keř který dorůstá výšky až tři metry a jedná se o lilkovitou rostlinu. V místech, kde se kustovnice pěstuje, je zaznamenán skutečně nejvyšší průměrný věk.

Goji čínská obsahuje řadu prospěšných látek, mezi které patří nezanedbatelné množství antioxidantů (betakaroten, betain, zeaxantin, lutein, xantofyl, lykopen a kryptoxantin), vitamínů C (až 500 krát více než pomeranče), B1 a B2, aktivních polysacharidů, důležitých 19 aminokyselin (včetně 8 esenciálních aminokyselin) a důležitých stopových prvků (např. zinek, selen, železo – 11 mg na 100g, fosfor, vápník). Celých 15 % objemu plodů tvoří bílkoviny. Goji má přibližně 357 kcal na 100 g, tedy 1500 kJ na 100 g plodů.

Užívání kustovnice pozitivně ovlivňuje činnost jater a ledvin, posiluje obranyschopnost a imunitu organismu, má vliv na kardiovaskulární systém, působí proti astmatu a některým alergiím. Je také vhodná při nadměrném užívání alkoholu. Podporuje sexuální funkce (léčba sexuální impotence). Může omezit rozšiřování lupénky a dalších kožních onemocnění. Posiluje zrak, uklidňuje podrážděné oči a zlepšuje ostrost vidění. Její blahodárné účinky tak působí téměř na celý lidský organismus a považuje se za „všelék“. Mongolské ženy dokonce užívají goji jako prevenci ranních nevolnost v prvním trimestru těhotenství (díky nepříznivým vlivu betainu v době těhotenství se však nedoporučuje častá konzumace) nebo naopak v rámci menopauzy. Plody goji jsou účinným prostředkem v boji proti bakteriím a plísním, mají protizánětlivý účinek.

Recepty s použitím goji

Kustovnici čínskou jakožto superfood lze jíst syrovou, čerstvou nebo sušenou. Lze z ní také vyrobit šťávu, smoothies a čaj. Můžete ji přidat do pečiva i polévek. Zkuste některý z uvedených receptů.

Granola

Ingredience: 1 ¼ hrnku ovesných vloček, ½ hrnku nasekaných mandlí, ¼ hrnku slunečnicových semínek, 1 lžíce kukuřičného sirupu, 3 lžíce medu, 1 lžíce řepkového oleje, ½ hrnku sušené goji

Postup: V míse smícháme všechny ingredience kromě goji a směs vysypeme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme v troubě předehřáté na 150 stupňů asi 35 minut (nutno promíchat každých 8 minut). Po vyjmutí z trouby smícháme s goji a necháme vychladnout.

2

Šťáva

Ingredience: 5 cm čerstvého zázvoru nebo 3 lžíce mletého zázvoru, 3 lžíce kurkumy, ½ hrnku sušené goji, 6 malých citronů, tekuté sladidlo, ¾ litru vody

Postup: Všechny „suché“ ingredience rozmixujeme, následně přidáme „mokré“ ingredience a zpracujeme do šťávy bez větších hrudek. Před podáváním necháme 10 minut odpočinout, skladujeme v lednici nejvýše 5 dní.

3

Salát

Ingredience: 1 střední kapusta, 1 malá hokaido dýně, 1 menší květák, ½ šálku olivového oleje, ¼ hrnku dýňových semínek, ¼ hrnku sušené goji, ¼ hrnku pomerančové šťávy, 2 lžíce citronové šťávy, 1 lžička kurkumy, ¼ lžičky mletého zázvoru, 2 lžíce tekutého sladidla, sůl a pepř

Postup: Kapustu, dýni a květák nakrájíme na menší kousky. Dýni s květákem posolíme a opepříme, pokapeme olivovým olejem a dáme je péct do trouby na 20 minut na 190 stupňů. Všechny ingredience po vychladnutí promícháme a zalijeme zálivkou s olivového oleje, ovocné šťávy, kurkumy, sladidla, zázvoru a soli a posypeme opraženými dýňovými semínky.

4

Polévka

Ingredience: 1 hrnek sušené goji, 1 plechovka krájených rajčat, 450 ml zeleninového vývaru,velká cibule, 1 lžíce olivového oleje, 1 chilli paprička, 1 lžička kmínu, 1 lžíce čerstvé koriandru

Postup: Goji necháme (nejlépe přes noc) namáčet ve vodě. Mezitím si ve větším hrnci rozehřejeme olej, na kterém zpěníme cibulku a chilli. Poté přidáme rajčata, goji a kmín. Vaříme několik minut a poté přidáme vývar, přivedeme k varu a následně stáhneme a vaříme ještě 10 minut. Nakonec vmícháme koriandr a rozmixujeme do hladkého krému. Ozdobímeněkolika čerstvými lístky koriandru, kmínem a černým pepřem. Můžeme přidat také v lžičkujogurtu nebo smetany.

5

Matcha čokoláda

Ingredience: 10 g kakaového másla, 3 lžíce kokosového oleje, 2 lžičky práškového zeleného čaje Matcha, 1 lžička kakaa, 2,5 lžíce tekutého sladidla, trocha vanilkového extraktu, špetkasoli, 1 lžička citronové kůry, ořechy, semínka a goji

Postup: Připravíme si formu, kterou vyložíme pečícím papírem. Ve vodní lázni rozpustíme máslo, přidáme kokosový olej. Za stálého míchání přidáme matcha prášek a kakao a dochutíme vanilkou, solí a sladidlem. Jakmile začne směs houstnout, vylijeme ji do formy a pomocí (silikonové) stěrky rozetřeme. Necháme ztuhnout v lednici, nejlépe přes noc.

6

Čaj

Ingredience: 400 ml horké vody, 4 plátky čerstvého zázvoru, ½ šálku sušené goji

Postup: Zázvor a kustovnici zalijeme horkou vodou a necháme asi 20 minut louhovat. Pijeme teplé.

7

Zdroj(e) informací a obrázků: hellonatural, foodbreath, kustovnice, goji-kustovnice-cinska, drchipcole, superfoods, poznejsvezdravi, love-your-life, sugarlaws, lindawagner, choosingraw, wallflowergirl, talesofakitchen, candidsbyjo

Sdílet článek