Každý z řidičů osobních a nákladních automobilů by měl být plně seznámen s pravidly denního svícení. Jejich prezentace je už dnes běžnou součástí kurzů autoškoly, kde jsou budoucím šoférům předkládány doslova na zlatém podnose. Ostatní řidiči si ovšem musí jejich znalost doplnit svépomocí. Tedy ne tak docela, následující řádky jim snad jsou připraveny pomoci s vysvětlením pravidel pro denní svícení.
Současná právní úprava nakazuje všem vozidlům svítit při nesnížené viditelnosti buďto obrysovými a potkávacími světly nebo světly pro denní svícení. Naprostá většina nových vozidel, ať je to crossover nebo SUV auto, je tak již vybavena světly pro denní svícení, které se 100% jistotou splňují všechny zákonem stanovené podmínky – nemusíte tak řešit jejich legálnost a obávat se pokut. U starších aut, jež nemají světla pro denní svícení, musí být pokaždé rozsvícená obrysová nebo potkávací světla. Jiná situace pak nastává při snížené viditelnosti.
Při snížené viditelnosti je už svícení denními světly nepřípustné
V případě snížené viditelnosti musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla, a to i u nových aut vybavených světly na denní svícení. Nesmí se totiž v takovéto situaci používat. A to bez rozdílu. Tentokráte si nemůžete vybírat, která z nich budete mít rozsvícena, musíte je totiž mít zapnuta. Další z možností, jak svítit při snížené viditelnosti, pak představují dálková světla. Za mlhy, sněžení nebo hustého deště navíc existuje povinnost mít vždy rozsvícená zadní mlhová světla, přední mlhová světla v tomto případě řidič smí použít.
Používání světel pro denní svícení není krom zmiňované mlhy, sněžení a hustého deště možné ani v době od soumraku do svítání a též v tunelech, před nimiž je umístěná dopravní značka „Rozsviť světla“. Nejenže byste se v takové situaci vystavovali hrozbě pokuty (až 2 000 Kč), ale především byste ohrožovali bezpečnost svou i ostatních účastníků silničního provozu.
Přejeme vám tedy dobře osvětlenou každou vaši cestu.