Umělá inteligence (artificial intelligence – AI) a strojové učení (machine learning – ML) jsou velmi často skloňované pojmy. Spousta lidí je také libovolně zaměňuje. Jaký je mezi nimi rozdíl?
- Stručně a jednoduše řečeno, strojové učení je podmnožinou umělé inteligence.
- Umělá inteligence je pojem odkazující na obecnou schopnost strojů napodobovat lidské myšlení.
Strojové učení odkazuje na technologie a algoritmy, které umožňují identifikovat vzorce či předpovídat data.
Pod pojem umělá inteligence kromě strojového učení spadají i hluboké učení, neuronové sítě, počítačové vidění nebo zpracování přirozeného jazyka.
Co je umělá inteligence?
Umělá inteligence je oborem počítačů a robotů, které jsou schopné napodobovat člověka. Většina z nás ji denně používá. Vzpomeňte si na všechna chytrá zařízení a hlasové asistenty, jako je třeba Siri ze zařízení Apple. I ve vašem telefonu nejspíš působí umělá inteligence, která vylepšuje fotky, v galerii je třídí, automaticky identifikuje osoby. Když píšete e-mail v prostředí e-mailového klienta Gmail, umělá inteligence vám opravuje gramatiku (aspoň v angličtině).
Co je strojové učení?
Strojové učení je využívání algoritmů, které jsou schopné získávat poznatky z dat a rozpoznávat v nich různé vzorce. Strojové učení se používá ke klasifikaci (zařazování prvků do kategorií), hledání vzorů (například jaké produkty v e-shopu se často prodávají společně) a dalším úkonům.
Jak je využít v podnikání?
Možností je skutečně celá řada, a tak si ilustrujeme pouze pár běžných využití:
- chatboti, kteří se zákazníky komunikují místo živého personálu,
- automatická tvorba textů na blog nebo příspěvků na sociální sítě,
- generování obrázků na blog i sociální sítě,
- analýza dat získaných od uživatelů.
Nebojte se technologií a složitých pojmů, ba naopak. Pomohou vám být o krok před konkurencí!